3 Aralık 2012 Pazartesi

"Canım dilber şehir/Eşsiz sevgili İzmir." ve Dario Moreno sesi kulaklarda..

  Blog'da (ya da blog'ta, her neyse) müzikle ilgili bi' yazı yazmadığımı fark ettim. Bugün aşık olduğum şehre benim kadar aşık bir adamdan bahsetmek istedim: Dario Moreno. Dario Moreno (asıl adı David Arugete), Aydın doğumlu Yahudi kökenli bir vatandaşımız. Babasının trajik ölümünden sonra annesi ile İzmir'e yerleşiyorlar, ancak maddi sıkıntılardan dolayı annesi Moreno'yu yetimhaneye veriyor. Bu şehirde bir başına.. Artık şehri öyle benimsemiş ki.. Ailesinin yerini İzmir almış onun için.

  Dario Moreno çoğu şarkısında İzmir'e olan aşkını altını çizerek ve BÜYÜK PUNTOLARLA belirtmiştir adeta. O kadar seviyor ki İzmir'i, haydi bir dinleyelim nasıl tasvir ediyor İzmir'i:





  Dario Moreno çok sayıda büyük ve prestijli gazinolarda da sahne almıştır: Belvu Gazinosu, Bomonti Gazinosu gibi. Ayrıca zamanında İzmir'in en büyük ve kaliteli otellerinden biri olan İzmir Palas'ta da güzel sesiyle pek çok şarkıyı seslendirmiştir. Dario Moreno'nun sesinden dinlemenin ayrı bir keyif olduğu şarkılar ise, ki bu şarkıların yeri bende çok ayrıdır, Deniz ve Mehtap ile Sarhoş. Bu şarkılar, eğer öyle bir ortamda olmasanız bile, size tam teşekküllü bir rakı sofrası hayali kurdurur, o anason kokusunu burnunuzun ucuna kadar getirir arkadaş! 






  Dario Moreno harika şarkılarının yanı sıra, başarılı oyunculuğunun getirdiği yeteneğiyle sahneye adeta hakim olmuştur. Devinimleri, mimikleri.. Türkiye'deki ününün yanı sıra Fransa'da da oldukça ünlüdür. Dönemin en güzel kadını olan Brigitte Bardot'yla filmleri vardır. Örneğin "Voulez-vous danser avec moi?" (Benimle dans eder misiniz? GOOGLE TRANSLATE KULLANMADAN ÇEVİRDİM OLEEY. Şu an Fransızca kursuna verdiğim paralara üzülmüyorum. Tamam, sakinim.)  Eh bunun üstüne de filmden Moreno'nun Brigitte Bardot ile dansı ve Brigitte Bardot adlı Fransızca şarkısı:







  Bu kadar renkli, bu kadar -acı başlasa da hayat onun için- renkli bir yaşam sürdüren bir insanın ölümü.. Düşünmek bile kötü. Aşık olduğu şehirden uzakta, İstanbul'da hayatını kaybediyor Dario Moreno, Paris'te galası gerçekleştirilecek olan oyununa yetişmek üzere uçağını yakalamaya çalışırken.. Aşık olduğu şehre gömülmek istediğini belirtiyor vasiyetinde. Nasıl bir aşk bu? Aynı zamanda Dario Moreno'nun güzel şarkılarından bir tanesi Canım İzmir'de de geçen, Dario Moreno'nun bu vasiyeti olarak yaşadığı evin duvarına bir levha olarak konmuş sözler:
Benim de vasiyetim aşağı yukarı böyle bir şey olacak sanırım.

   Ancak İsrail'de yaşayan annesi oğlunun İzmir'e gömülmesini reddediyor, oğlunun vasiyetini çiğneyip cenazeyi İsrail'e getirtiyor ve orada defnediliyor. Bu konuya getireceğim yorum; insanların vasiyetlerine saygı duymak gerek. Aşık olduğu şehrin koynunda sonsuz uykuya dalmak istiyor, orada huzur bulacağını söylüyor. Bilemedim..

  Şu anda İzmir'de Tarihi Asansör'ün olduğu sokak Dario Moreno Sokağı'dır, zira Dario Moreno'nun yaşadığı ev buradadır. Yahudi kökenli vatandaşların yoğunlukta yaşadığı bir bölgedir, mahallede bir sinagog ve eskiden Yahudi hastanesi olan şu anki adıyla Karataş Hastanesi -ki benim doğduğum yer olmakta- bulunmaktadır.

  

Ek: Sonu da hüzünlü oldu bu yazının be. AA. O zaman neşelendirelim! Yine Dario Moreno'yla eğlenceli bir şarkı! Aynı zamanda oyunculuğunu da görebileceğimiz bir video, Mustapha: 



Çünkü gevrekboyozçiğdem.

-Sonraki yazılarımı biraz daha neş'eli yapıciim, pek fakat benim için çok değerli olan bu san'atçıyı anmadan geçemezdim. E dedik ya güzel müzik de var burda ^_^ -
    

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...